• 1936  born in Berlin on the 23rd of October
  • 1945–1954  lives in Gronau near Hanover. Early contact with the world of art through his uncle Otto Ralf, collector and friend of Paul Klee, Wassily Kandinsky, Lyonel Feininger, Emil Nolde, i.a.
  • 1956  Abitur (higher education entrance qualification) at the Johanneum, Hamburg
  • 1956–1957  higher education of art at the Art College Hamburg in the classes of Kurt Kranz and Johannes Itten
  • 1957–1960  studies painting at the Academy of Fine Arts, Munich, in the class of Erich Glette, ultimately as a master student
  • 1957  meets Lothar Fischer, Heimrad Prem and Helmut Sturm at the Academy
  • 1957/1958  co-founder of the artist collective SPUR
  • 1959–1962  member of the Situationist International (S.I.)
  • 1962  foundation of the Institut für Dämonologische Ästhetik (IDÄ) (institute for demonological aesthetics)
  • 1964 trip to Belgium and the Netherlands. Stays with Maurice Wyckaert in Brussels. Collaboration with Hans Sonnenberg in Rotterdam. Meets Hugo Claus. Trips to Italy: meets Jean Dubuffet, Graham Sutherland, Ben Nicholson
  • 1965  collaboration of SPUR with the Munich based group WIR. The joint magazine SPUR WIR is published.
  • 1966  severe liver disease
  • The groups SPUR and WIR adopt the common group name GEFLECHT.
  • 1967  stops painting for one year. The Spielzeug-Radiermappe (portfolio of toy etchings) is published by the artist himself. Marries Vera Buttkus-Smalun
  • 1968  new start in Italy
  • 1970  trip through Spain
  • 1971  Zimmer acquires a house in the mountains in Aschau / Chiemgau Alps
  • 1973  birth of his daughter Nina
  • 1974  creates his first wooden sculptures. Exhibitions at Galerie Tanit, Munich, and Galerie Brinkmann, Amsterdam
  • 1979  invitation to the Baltic Sea Biennial Rostock
  • 1982  professor of painting at the Academy of Fine Arts, Brunswick
  • 1985  moves to Brunswick
  • 1986  refoundation of the Institut für Dämonologische Ästhetik (IDÄ) at the Academy of Fine Arts in Brunswick
  • 1992  Art award of the Social Democratic Party fraction in the Lower-Saxony parliament. After a long illness HP Zimmer dies in Soltau on the 5th of September.

 


Literature (selection)



Gustav Lübcke-Museum, Stadt Hamm (Hrsg.), German Dance. Die Bilder der achtziger Jahre. Hommage an HP Zimmer, Ausst.-Kat. Gustav Lübcke-Museum, Stadt Hamm, Hamm 1996.



Herning Kunstmuseum (Hrsg.), HP Zimmer, Malerier og skulpturer. Bilder und Plastiken, Ausst.-Kat. Herning Kunstmuseum, Kunsthallen Brandts Klæderfabrik Odense, Leopold-Hoesch-Museum Düren, Lampringe 1989.



Institut für Dämonologische Ästhetik (IDÄ), HP Zimmer. Reden anläßlich seines Todes am 5. September 1992, Braunschweig 1992.



Kunstverein Wolfsburg (Hrsg.), HP Zimmer. Bilder Objekte Räume, Ausst.-Kat. Kunstverein Wolfsburg, anlässlich der Ausst. Narrenbäume – Neue Bilder 1984–86, München 1986.



Annett Reckert, Zwischenraumfiguren. Der künstlerische Weg Hans Peter Zimmers unter besonderer Berücksichtigung seiner Gestaltung des Grotesken, Diss. Braunschweig 2000.

Ludwig Zerull, »Für die ›Nicht-Eingeschlossenen‹ in provozierender Stillosigkeit«, in: Künstler. Kritisches Lexikon der Gegenwartskunst, Ausgabe 28, München 1994.



HP Zimmer, Selbstgespräch. Bilder 1958–1984, Ausst.-Kat. Karl & Faber München, München 1984.


Die Angaben wurden in leicht überarbeiteter Form entnommen aus: Ilonka Czerny, „Künstlerbiografien, Ausstellungen der Gruppe SPUR, Literatur zur Gruppe SPUR“, in: Jo-Anne Birnie Danzker und Pia Dornacher (Hrsg.), Gruppe SPUR, Ausst.-Kat. Museum Villa Stuck, München u.a., Ostfildern 2006, S. 90–97